Mike
Создание ВОО
Киев
Рейтинг: 143
Сообщений: 1943
|
|
« Ответ #213 : Вс, 26 Июн 2011, 21:46 » |
|
Ответ из МинЮста про календарь: _____________________________________
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ Україна, 01001, м. Київ вул. Городецького, 13. Тел./факс: (38-044) 278-37-23 <ФИО> Щодо календаря профілактичних щеплень в Україні За результатами розгляду Вашого інформаційного запиту від 26.05.2011 щодо підстав прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію Календаря профілактичних щеплень в Україні, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я від 03.02.2006 №48, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 02.06.2006 за №665/12539 (далі - Календар), Міністерство юстиції повідомляє. Відповідно до підпункту "в1" пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 №731, рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта може бути скасовано на підставі висновку Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини від 24.02.2011 про невідповідність нормативно-правового акта Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам до неї та практиці Європейського суду з прав людини (далі - Конвенція). На виконання частини третьої статті 19 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» 24.02.2011 Секретаріатом Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини було проведено експертизу наказу Міністерства охорони здоров'я від 03.02.2006 №48 «Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції 02.06.2006 за №665/12539 (далі - Наказ), за результатами якої підготовлено висновок про невідповідність Наказу положенням Конвенції. Необхідно відмітити, що правовідносини, які регулювались Календарем, підпадають під захист статті 8 Конвенції, яка проголошує, що: «1. Кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. 2. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб». Вимогами пункту 1 зазначеної статті передбачається, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя. Європейський суд неодноразового зазначав, що термін «приватне життя» не повинен тлумачитись обмежено. Європейський суд значно розширив поняття приватного життя, визначаючи його як право, яке «забезпечує індивідові сферу, в якій він може вільно займатися розвитком своєї особистості і самоствердженням» (див. рішення від 11.07.1977 у справі "Брюггеманн і Шойттен проти Німеччини" (Bruggemann et Scheutten с. RFA), заява №6959/75). Так, під дію статті 8 Конвенції підпадають, зокрема, питання здоров'я людини; порушення фізичної і моральної (психічної) цілісності людини; збирання медичних даних; персональні дані про людину; збирання, використання інформації про особу; контроль за умовами утримання, виховання, навчання; встановлення та підтримання стосунків з іншими людьми; житло (приміщення або місце для проживання); збирання відомостей майнового характеру; здійснення таємного чи відкритого нагляду; сімейне життя; опіка та піклування; право на спілкування з родичами та близькими; дієздатність та правоздатність особи. Відповідно проведення профілактичних щеплень в Україні підпадає під сферу регулювання статті 8 Конвенції. Необхідно зазначити, що відповідно до прецедентної практики Європейського суду запровадження обов'язкового щеплення становить втручання в право на повагу до приватного життя, гарантоване пунктом 1 статті 8 Конвенції. Аналізуючи вимоги статті 8 Конвенції, Європейським судом були напрацьовані критерії, які виправдовують втручання держави в право особи на приватне життя. Так, у рішенні від 05.07.99 в справі «Matter v. Slovakia» (заява №31534/96, §64) Європейським судом було закріплено, що таке втручання не становить порушення зазначеної статті 8, якщо воно здійснюється «згідно із законом», переслідує одну або декілька законних цілей, зазначених у пункті другому статті 8, та є «необхідним у демократичному суспільстві» для досягнення такої цілі чи цілей. Основоположне словосполучення «згідно із законом» у пункті 2 статті 8 вимагає передусім, щоб відповідний захід був певним чином передбачений національним законодавством; він також стосується якості відповідного закону і вимагає його відповідності принципу верховенства права та доступності відповідній особі, яка, зокрема, має бути здатною передбачити його наслідки для себе (див. серед багатьох інших джерел, рішення у справі «"Ліберті" та інші проти Сполученого Королівства» (Liberty and Others v. the United Kingdom), №58243/00, п. 59, від 01.07.2008). 3 огляду на вищевикладені вимоги прецедентної практики було проведено аналіз положень Календаря. Так, згідно із Календарем обов'язковими були щеплення проти туберкульозу, гепатиту В, дифтерії, кашлюку, правця, поліомієліту, гемофільної інфекції, кору, краснухи, паротиту. Однак, на відміну від Календаря, статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» (далі - Закон) закріплено, що до профілактичних щеплень, які є обов'язковими і включаються до Календаря профілактичних щеплень, відносяться: дифтерія, кашлюк, кір, поліомієліт, правець, туберкульоз. Отже, положеннями Календаря передбачався більш широкий перелік обов'язкових профілактичних щеплень, ніж той, що встановлено Законом. Відповідно норми Наказу не узгоджувались із положеннями Закону та відповідно з вимогами статті 8 Конвенції, оскільки порушували основоположний критерій легітимності втручання у права людини. У зв'язку з цим та відповідно до підпункту "в1' пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 №731, та підпункту 4.4 пункту 4 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 31.07.2000 №32/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції 31.07.2000 за №458/4679, Міністерством юстиції скасовано рішення про державну реєстрацію Календаря (наказ про скасування рішення про державну реєстрацію від 10.05.2011 №1303/5), додається. Разом з цим Міністерством юстиції 19.05.2011 за №601/19339 зареєстровано наказ Міністерства охорони здоров'я від 19.05.2011 №296 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 03.02.2006 №48», яким затверджено нову редакцію Календаря профілактичних щеплень в Україні, який відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практиці Європейського суду з прав людини (висновок Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини від 19.05.2011), та визнано таким, що втратив чинність. Календар профілактичних щеплень в Україні, затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я від 03.02.2006 №48, зареєстрований в Міністерстві юстиції 02.06.2006 за №665/12539. Наказ Міністерства охорони здоров'я від 19.05.2011 №296 оприлюднено в газеті «Урядовий кур'єр» (2011, 05, 26.05.2011 №94). Додаток: на 2 арк. Заступник Міністра юстиції керівник апарату А.Ю. Сєдов Вик: Л.П. Попова 271-16-25
|